Alena Tereshko

Teoksesta
Roman Charity. After P. P. Rubens (Roomalainen armo – P. P. Rubensin mukaan) on jatkoa Why F -sarjani teoksille. Projektissa rekonstruoin maalaustaiteen mestariteoksia esittämällä ne uudelleen maalauksen mallin näkökulmasta. Näin olen luonut oman “taideväärennösten” kokoelmani. Näyttely koostuu kahdesta osasta: maalauksesta ja elokuvaesseestä. Elokuvaessee kuvaa maalauksen syntyhistoriaa ja nivoo yhteen otteita Rubensin elämäntarinasta sekä omia henkilökohtaisia kokemuksiani.
“Kohdatessamme tämän aiheen – seksuaalisen vuorovaikutuksen isän ja tyttären välillä – tiedostamme, että se on kielletty aihe lähes kaikissa maailman kulttuureissa. Kohtauksessa isä astuu astuu sosiaalisten normien ulkopuolelle, ja niin tekee tytärkin. Samaan aikaan tyttären teko voidaan kuitenkin nähdä myös ihmisyyden huipentumana: hän osoittaa äärimmäistä myötätuntoa imettämällä vankilaan suljettua isäänsä, jotta tämä ei nääntyisi nälkään. Tämä rajan ylittämisen ja myötätunnon välinen jännite tuo esiin monisyisen moraalisen problematiikan, joka Rubensin Roman Charity (Cimon ja Pero) -maalaukseen liittyy.” (ote keskustelusta psykoanalyytikko Elena Kostylevan kanssa)
Taiteilijasta
Alena Tereshko (s. 1986, Siperia) työstää taiteessaan omaelämäkertaa ja huumoria sekoittaen henkilökohtaisia narratiiveja sosiaaliseen kritiikkiin. Naistutkimukseen pohjaten hänen esityspohjainen työnsä kattaa erilaisia ilmaisukeinoja, kuten maalauksia, videoita ja installaatioita. Tereshkoa kiinnostaa etenkin se, miten nykyaikaiset ilmiöt ja perinteet (kansanperinne tai perinteinen taide) kietoutuvat taiteessa yhteen.